יומן מלחמה - אין (12.12.23-21.12.23)

 


- "למה יש אזעקה, סבתא?" שאל נכדי בן השלוש, אחרי שעלינו מהמקלט. לא ידעתי מה לענות, לא עניתי. קודם  במקלט, אליו הגיעו ג'ורג' השכן מהקומה הראשונה ומטפלת פיליפינית מבוהלת עם שניים מילדי השכנים, שנקלעו בזמן האזעקה לסביבת הבניין שלנו וג'ורג' הכניס אותם למקלט, נכדי לא פצה פה, לא ענה לא לג'ורג' ולא לשני הילדים, הצמיד ראשו לחזה של אביו, הסתתר בזרועותיו.

 - איה אומרת, שלא נותרה לה שום חמלה לעזתים. כבר חודשיים היא מהבודדים שנותרו ביראון ולא התפנו. "מישהו צריך לטפל בשני הכלבים ובשלושת החתולים," אמרה, כשהקיבוץ פונה מחבריו. יש לי די חמלה, אוכל לחלוק אותה איתך, איה, רציתי להגיד לה, ולא אמרתי.

 - את י"ידידי הג'האלין  למען זכויות הבדואים במדבר יהודה" הכרתי לפני שנים, כשרציתי לעשות סרט על חאן אל אחמאר. את הסרט לא עשיתי אבל מאז אני עוקבת בהערכה אחרי פעילותם. ידידי הג'הלין (הג'הלין הוא שבט בדואי מפוזר במספר קהילות במדבר יהודה) ארגנו משמרות תמיכה, בעיקר בלילות, על מאהלי הבדואים, כדי להיאבק בפוגרומצ'יקים, אשר בחסות המלחמה והחושך, מרשים לעצמם לפלוש למאהלים, להרוס מבנים רעועים ודירים, לשבור פאנלים סולריים, לסנוור את הישנים בזרנוקי אור, להפחיד ילדים ובעלי חיים. מטרה להם, לאיים על יושבי האהלים, למרר את ימיהם ולילותיהם, כדי שיסתלקו. לאן. לפוגרומצ'יקים לא איכפת. פנייתם של ידידי הג'הלין לצבא ולמשטרה ועצם נוכחותם בשטח הקטינו את הפגיעות ואת הנזקים. כבוד לידידי הג'הלין, לכל פעיל ופעילה. בלינק למטה, הסיפור, כפי שהוא מופיע בדף הידידים בפייסבוק: 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0Vh6FMhRSxmpaWSPU2XvAw8Vp12Leh35zizoRb6s3Y3nZFQ3e2zWQ5xXpgdMSuLxrl&id=100064506919962&mibextid=2JQ9oc

 - "באנו חושך לגרש," שר נכדי והתלהב. "למה החושך גדול?" שאל והצביע על גוש חושך מצויר בספר, "למה החושך שחור?" הוסיף. 

"חנוכה אינו חג תמים", אמר חבר הפרלמנט הפולני, גז'גוז' בראון, ממנהיגי מפלגת ימנית בשם קונפדרציה. אמר ועשה, תפס מטף וכיבה בו את נרות החנוכה שהודלקו בפרלמנט. גרש אור. מעשה מגעיל, אבל את האמירה אי אפשר לפסול על הסף. דונלד טוסק, ראש הממשלה הנכנס של פולין, ויו"ר הפרלמנט סימון הולובניה גינו את המעשה.

 - במבזקי החדשות ביום שני ,11.12.23 , אני קוראת אותם במקום לצפות בטלוויזיה, בין שמות הנופלים בחאן יונס, הופיע  שמו של סרן אֶליה יאנובסקי. רציתי לכתוב, הצטמררתי, אבל המילה הפכה גם היא לכלי ריק. נָנָה יאנובסקי היא חברה שלי משנים. שם נכדה אליה. האם, האם זה האליה של ננה. לא העזתי להתקשר לננה. בלאו הכי היא כרגע בטביליסי עיר הולדתה, לא אפחיד אותה. בדחילו ורחימו טלפנתי לבתה הצעירה, לא ענתה. אשלח לה ווטסאפ, אבל באלו מלים, איך לשאול,  איך לנסח, אולי בכל זאת לא מדובר באליה של ננה.

"תודה, אסתי יקרה, כן, אליה שלנו נפל בחאן יונס, ננה בדרך לארץ", הגיעה התשובה שדקרה, והלב נפל והשינה. אחר כך הייתי בהלוויה. 

את סרן אליה יאנובסקי לא פגשתי, את הקבר כן. לראשונה פגשתי את אליה, ילד מתוק ויפה תואר, שערו השאטני ארוך ופניו ועיניו אור ומשובה, בקונצרטים. ננה הזמינה אותי אליהם. נכדיה  הפליאו לנגן. כמו גם את שאר הנכדים את אליה הכרתי מסיפוריה ושבחיה של סבתא. הסיפורים של ננה נארזו באהבה ובנחת.

ההלוויה , מה אני יכולה לומר על ההלוויה, חוץ מהעובדה שייללתי כל הזמן. מי אני בכלל, איזו זכות יש לי לילל, בסך הכל, חברה של סבתא.

לשמחתי, לא השתתפתי בהרבה לוויות של חללי צה"ל, אבל נורא להגיד ואגיד, מאז שהשתתפתי, השתכללה תעשיית המוות. סדר יש, מים, טישיו, צל וכיפות – יש.  חיילים מכַוונים – יש. אחר כך באוהל, הקבר כבר סודר, כל אחד ספד בתורו, כל מספיד הכיר אליה אחר. "מעשים ולא מלים", היה המוטו של האיש הצעיר, בן 24 בסך הכל, בעבודתו וגם כשפיקד על חייליו. משפחתו ענדה צמיד גומי עם המשפט הזה. "גבר- ילד שאהב את האחר", סיכם אחד המספידים, "בזכות אהבתו לאנשים ובזכות יכולתו להקשיב להם, ידע להעניק ביטחון לסביבתו."

אליה איננו. חיים אינם. אליה איננו, אליה איננו, והמלים, כמו אלו שם למעלה, לא עושות את המוטל עליהן, בוגדות, אולי רק בהשראת נתן זך: מת הנכד של החברה שלי, נפל, אבוי לנכד של החברה שלי, אבוי לאמא של הנכד של  החברה שלי, אבוי לאבא של הנכד של החברה שלי, אבוי לאחות של הנכד של החברה שלי, אבוי לאח של הנכד של החברה שלי, אבוי לחברה שלי, מת, נפל הנכד של החברה שלי, אבוי לחברה שלי...

אחר כך הגעתי לשבעה, שבכמוה לא הייתי. עשרות אנשים הצטופפו בבית הכנסת בירושלים, דירת הוריו של אליה לא הכילה  את זרם המנחמים והמשפחה עברה לשבת באולם בית הכנסת. מנחמים ועוד מנחמים, המון רב, חלקם לא מוכרים למשפחה, טופחים על שכם, נוגעים, לוחצים יד, מחבקים.

האם זה טוב לאבלים, בכלל האם יש דבר טוב לאבלים, האם נוח להם בחיבוקי הזרים, מי שאל אותם, איך הנימוס והאיפוק גוברים על הזעם, על הרצון לצרוח, להשליך חפצים, להפוך שולחנות על מגשיהם העמוסים פירות, דברי מתיקה ומאפה, פיצות וחצ'פורי, ואיך שומרים על פאסון ועל צלם, איך שומרים. ואם לא די באלו, מישהו פרסם בפייסבוק שיש מעט מנחמים, וכל ירושלים הגיעה.

והם ישבו שם, אמא של אליה, שאֶליה דמה לה כל כך, אביו, אחיו, גם הוא קצין בצבא, אחותו, סבו, שתי הסבתות, דודתו ובן דודתו, כל אחד במעגל שלו, המומים, לוחצים ידיים, לא בורחים מחיבוקים של חיילים, של שוטרים, של נציגי העירייה, של המיטיבים, התומכים, המכרים, החברים הקרובים והרחוקים. איך עומדים בזה, אבל ובעיקר, איך עומדים באין הגדול, בחור השחור, איך ממלאים, לא ממלאים וממשיכים עם החור, כאילו לא היה.

את ננה, חברתי הכרתי לפני שנים. עוררתי את סקרנותה, כשהצמדתי את כפות ידיי לאבני החומה של מנזר האחיות סנקלייר בירושלים. חומת המנזר נושקת לשביל של טיילת שרובר ובקיץ מצילה עליו. בזכות אבני החומה, השביל בצל, והחומה אפופה מסתורין. ככל שעולים  גובה החומה ואטימותה, כך מסקרן יותר המתרחש מעברה. דרכן של חומות. די שרואים חומה ומיד מתעורר הרצון לטפס עליה, לקפוץ מעבר, ואם לא אלו, אז לפחות להציץ מבעד לחרך, דרכו של אדם. ניסיתי לעשות תרגיל פיתול,  כשחלקו העליון של הגוף כולל כפות הידיים פונים לחומה וחלקו התחתון אופקי לחלק העליון, כדי ליצור זווית ישרה. אינני יודעת מה סקרן את ננה לפתוח איתי בשיחה. אולי הסקרנות שמעוררת חומה דבקה לכפות ידיי.  

"אַת מתפללת?" שאלה. אני לא זוכרת באיזו שפה דברה אלי, אבל מהר מאד הבנו  שתינו, שהשפה תהיה לנו מחסום. ננה מדברת גאורגית ורוסית. אני מדברת עברית, אנגלית ופולנית. לכן, החברות שלנו היתה ונשארה עילגת. דברנו ואנחנו מדברות רוסית, שפה שלא למדתי, אלא קלטתי משמיעה אקראית. אף על פי כן. בילינו יחד, צעדנו בטיילת, עשינו יוגה, בקרנו זו את זו, הכרנו את המשפחות, דברנו על הקשיים שלה ושלי, גנחנו כשחלינו ואף נסענו יחד לגאורגיה. ננה הדריכה.

בירושלים, ננה, שאיננה יודעת עברית כמו שצריך, היתה אאוטסיידרית, ואני לכאורה הייתי כוכב מוביל, אבל בטביליסי לפני כרבע מאה הכרתי ננה אחרת. ננה שהיתה במאית ושחקנית בטביליסי, ננה שהכירו וברכו  ברחוב, ננה שהיתה מעורה בקורות גאורגיה ובתרבותה, ננה  אושיה, מהבוהמה.

בזכותה של ננה נפתח לי אשנב לתרבות הגאורגית, ליופיה של גאורגיה ולנופיה, לטעמים, רוטב אגוזים למשל, להכנסת האורחים הגאורגית, למוסיקה, לתיאטרון, וגולת הכותרת, לציור הגאורגי, החל מציוריו האפלים של  פירוסמני, גדול צייריה של גאורגיה וכלה באין ספור ציירים מצויינים, שיצירותיהם מתגוללות על הארץ  בשוק האמנות מתחת לגשר בטביליסי. בעזרת ננה, מפירוסמני  הגעתי לציוריו של מאיר פיצ'חדזה, הישראלי הגאורגי. למדתי את  מקורות יצירתו, מנין הגיע אליו שירו והתאהבתי בציור שלו.


בתמונה: פסל של פיצ'חדזה. אמנם פיצ'חדזה לא נתן לו כותרת, אבל בחרתי בו, כי הפסל נעשה לפי ציור של בנו בן השש  של האמן והוא מתכתב עם ציורי האבירים הגאורגים נושאי החרבות ובראשי גם עם "חרבות ברזל", היום כבר שמעתי רוצים להחליפו בשמות אחרים מוזרים גם כן. והלוואי והחרבות היו מלגו ורק היינו משחקים, ואליה  לא היה מת על באמת, וכל השאר גם כן

מה כל זה שייך, ומה הקשר,  אני לא יודעת ולא איכפת לי, זה שייך לננה, וסרן אליה  יאנובסקי, בן ה-24, הטוב והמתוק, כך קראה לו, בעיניים מזוגגות אהבה,  שהיה מפקד אהוב על חייליו ומפקדיו, גם הוא שייך לננה והוא נפל, והוא איננו, אבוי לנכד של החברה שלי ננה, אבוי לחברה שלי, ננה.

 - ביבי עדיין ראש ממשלה


(C) כל הזכויות שמורות לבאבא יאגה

 

תגובות

  1. כתבת כל כך יפה. רגשת אותי את אוהבת אנשים ויש בך חמלה רבה .

    השבמחק
  2. סערת מחשבות ורגשות. מרגש,

    השבמחק
  3. כתיבה נהדרת והמון רגש שעובר ומרגש - דמעות חונקות את הגרון.......

    השבמחק
  4. תודה רבה, אתה מעודד אותי, אסתי

    השבמחק
  5. סיפור של המוות אצלנו הפך להיות ספור רגיל כחלק מה...חיים. אצל אלבר קאמי (ובעצם אצל כולנו) אכן, המוות הוא החור (או החושך) הגדול המופיע בכל סופו של סיפור חיים. אבל כאן - בחברה היהודית בישראל יש במוות איזה... פולחן שאסור לפספס אותו: כמו כל פולחן - הוא משטה בכולנו ומבלבל את סדר עדיפויות חיינו כאן.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זכרון רחוק

יומן מלחמה 1

בגן

תוויות

אגו אגם אינליי אדום אדם אסטון אדנות אהבה אהבה.. במה אובמה אודיסיאוס אוזניות אוטו זבל אולגה טוקרצ'וק אונו אוסטרליץ אוסקר ויילד אופטימיות אופרה אוקראינים אור אורי צבי גרינברג אזעקה אחרי אחריות איידס איךלא לחבביהודי אימג אימפרסיוניזם אין מצב אין-סוף אינטימי אינטלקטואל אינסטגרם אל גרקו אלבאטראס אלברטו גקומטי אלוהים אלוויס פרסלי אליל אלמנה טריה אלמנות אם אמא אמונה טפלה אמן אָמֵן אָמָּן אמנות אָמָּנוּת אמנות בזבל אמנות פלסטית אמת אנדריי ברטון אנטוליקפלן אנטון צ'כוב אנטונין קלינה אנטישמיות אננה סבירצ'ינסקה אננה קונופניצקה אסד אסווירה אסור אסיר פוליטי אסלה אסתר ויזבצקי זיו אסתר זיו ויז'בצקי אפלטון אצ"ג אצילות אקדח אקורדיון אקטואליה אקספרסיוניזם ארון אריסטו אשה אשר יצר אתה אתיקה באך בג"ץ בדידות בדידות רועשת מדי בדלי סיגריות בובה בודהיזם בוהומיל הראבאל בוהמה בולסוואבפרוס בורמה בושה בחירה בטוי בטחון אישי בייאנסה ביל קלינטון בינה מלאכותית ביקורת בירה בית אצ"ג בית נגוע בית ספר בית ראשון ביתרונות בארי בליעה בלש במבוק בן בני אדם בני תמותה בנימין נתניהו בסקיה בר בראשית ברברים ברט ברטולד ברכט בריאה בריאות בריחה בריטניה בריתהמועצות ברלין ברמה בשר בת בתי מנזר בודהיסטים בתי סוהר ג'וב גאורגיה גבולות גבר גהאטור גודל גוף גזר גיוון גיסה גיסים גלגול גליציה גן החרוב גן סאקר גנרל וויצך ירוזלסקי גנרל ירוזלסקי גסטון באשלאר גסטון בשלאר געגועים גרוד גרוטאות גרפיטי גשם ד"ר יונה סאלק דאדא דבור דבר דִברות דברים דה-קלדה דווקא דוניצטי דיוקן דיוקן עצמי עם מודל דייט דימיטרי שוסטקוביץ דיסקים דלת ברזל אחת דמוי דמיאן הירסט דמיון דניאל פנק דסק חדשות דעה דף לבן דר טולפ דרום אדום האלה נוט הארץ הגדרה הדפס הודו הוליווד הומור הומלס הורדה הורים מתאבלים החלטה החלפת ספרים החפצה היא הימלייה הכל הכלב שירד בסופוט המושיע המין האנושי המתנה הנסיך הקטן הנצחה הנרי קיסינג'ר הספרייה המרכזית לעיוורים הסתגלות העלאה הערצה העתק הפרטה הפרשות הקדשה הקסמות הקפאה הר הרצל הרב אליעזר ברלנד הרגל הרי ירושלים הריגה הריון השתנה השתנות השתקפויות התבוננות התגרות התחזות התנדבות התפעמות התפקחות התרפקות ו.ג. זבאלד ואן גוך ואנדליזם ואצלאב האוול וארשה וו. ג. זבאלד וו.ג.זבאלד ווארשה וולדורף אסטוריה ויסלבה שמבורסקה ויסלווה שמבורסקה ויק מוניז ויקיפדיה ויתור ושט זאן מישל בסקייה זאנר זבאלד זהות זוגיות זוזה לואיס קובאס זיוף זיקית זכרון זמן זקנה זרימה חאטטשיפסוט חבית-ה חביתה חבר ראשון חברה חברות חברת-שפע חדש חדשות חולון חולי חולי מדומה חום חומוס חומות חוסמסה חופש חופשה חיזור חיים חיסונים חירות חך חלום חלימה בהקיץ חלפן חלקת קבר חמלה חסכנות חסר בית חפוש חפץ חפצים חקוי חקלאות ישראלית חשיפה חתונה טבולה ראסה טבח טביליסי טבעות שבתאי טוב לב טולסטוי טוני קרטיס טוקיו טיולים ותיירות טיילת טיילת גולדמן טיילת שרוב טיילת שרובר טנגו ארגנטינאי טנגו פולני טריקים טרנספורט יאן בג'כווה יאן פטוצ'קה יארוסלב יד ימין יד שמאל ידידי הג'הלין ידיעה יהדות יהודי יהודים יהודים ערבים יוגה יודאיקה יוהרה יוזף בויס יוליאן טובים יום הולדת יום הזכרון יום השפה העברית יום כפור יום-יום יומן יומן של גוף יופי יופיה אינו ידוע יחס יחס לאחר יחסים יישום ילד ילדות ילדים ינגון יסלבה שמבורסקה יעל דן יעל ישראל יעקב אגם יפן יפנים יציאת מצרים יצירה יראון ירוסלב ירושלים יריות יש מצב ישן כאב כאב גב כאבים כאוס כבוד כביסה כבשים כוכבים כולסטרול כורים כיווץ כיכר אגרנט כיכר הארמון כליון עצמי כנסיה כעס כפור כפר עזה כשוף כתב עת כתובת על הקיר כתף הינום לאה גולדברג לאן לגה לגו לגניצה לדבר לודוויג פויירבאך לוטוס לוסיאן פרויד לידה ליטוגרפיה ליידי מקבת ממצנסק לילה ליצנים לישון לך לך לכאורה לכלוך למודים לשון מאהב מאטיס מאיה אנגלו מאיר פיצחדזה מארק לנדיס מארקש מבט מגבת מגילת אסתר מגע מדבר סהרה מדיטציה מדינת שאן מהגר מהעכשיו מודעה מוות מוזיאן מוזיקת מעליות מונית מוסר מועקה מוצרט מורכבות מות מזבלה מזרח מחאה מחאת בלפור מחבוא מחשב מחתרת קומוניסטית מטמורפוזה מיאנמר מיכה אולמן מיכל מילן קונדרה מים מירי רגב מיתוס מכירות מכנסיים מלאך מלה מלון מלון פאלאס מלות יחס מלחמה מלחמת העולם ה-2 מלחמת ויטנאם מלחמת ששת הימים מלים מלך מלכת השלג ממוואר ממשלה מֶנג' אָ טְרווָא מנות מנזר האחיות סנט קלייר מניפולציה מנת יתר מסגרת מסיבות סלונים מסכה מסכת מגילה מסעדה מסתורין מעט המחזיק את המרובה מעלה החמישה מעמד האשה מעמד הר סיני מעצר מערב מערות קבורה מערת פידאיה מפיצי מחלות מפעל מצב מצווה מציאות מצפון מצרים מקור מקנמרה מקס ארנסט מראה מרוקו מרחב מרסל דושאן מרסל פרוסט משה משורר משחק משכן משמעות משפחה מתבונן מתי שמואלוף נאיביות נגיעה נגר נדבה נהג נהר הסאן נוהלים נותן שירות נזקי רעש נטיפים נייפידאו נילוס ניקו פירוסמאני נכד נכדים נס נסיון נסיך נסיכה נסיעה נעורים נעילה נעמ"ת נפח נפילה נקרופוליס נשואין נשק נשרים נתן זך סבבומיר מרוז'ק סבתא סו צי סוד סולחה סולידריות סוס סוף סוף הדרך סוף סוף רומן סופוט סוצי סוריה סטופות סטיגמות סטלין סימני שאלה סיפור סיפור קצר סיפורי אנדרסן סירובניקים סכין סליחה סלילים סלנג סמל סנט גאורגי סנטרל פארק ספור ספר ספר המתים הטיבטי ספרות ספרות ילדים פולנית ספרי ספרים סרט סרן אליה יאנובסקי סתו עבר עברית עברית מדוברת עדיין עדר עוגה עוגות עוגת גזר עולים חדשים עוני עופות עורך דין עז עיוות עילתסבירות עיר עתיקה עיריית ירושלים עכבר עלילה עמדה עמנואל לוינס עמק המלכים ענווה ערבים עתונות פבלו פיקסו פגיעות פוליו פוליטיקה ומצפון פולין פולנים פולנית פוסט-ציונות פועל פוקושימה פור פורים פחד פחד מוות פייסבוק פיסול פיקוד מרכז פלאטו שרון פלטונוב פליאה פלסטינים פנים פסטיבל ספר פסימיות פקידים פרדריק. ס. פרלס פרוייקט שכנות טובה פרופורציה פרופורציות פרטי פרידה פריס פרננדו בוטרו אנגולו פרנסה פרנסיס בייקון פרנץ קפקא פרסום פרעונים פרשת מצורע פרשת ראה צ'כיה צ'כים צאר צבי שור צבעוניות צבעים צורות צורפות צחנה ציונות ציור צייר צילום צכוב צלב צלום צמצום צעיפים צפיפות צפרדע צפרים צרכן קאפקא קבורת שמים קבצן קבר קדוש קדושה קהלת קו-תפר קוביזם קולוניאליזם קומוניסטים קורונה קטיעה קיטש קינדרבלוק 66 קיץ קמצנות קנאה קנדינסקי קסם קצב קרונות קריסת קומוניזם קרע ראיה ראש הממשלה רבא רבה רבי זירא רגל רובר אונטם רוסים רועת צאן רופא רחוב בן סירא ריק רמאדן רמברנט רמון רנה דקארט רסקו א' רעש רפואה רצח רצח אם רצח אשה רצח אשה ערביה רשום רשתות שיווק שאון מותו של שימק שבירות שגרה שואה שוחד שוק איכרים שורש שותפות שחורלבן שטיקים שי סיני וילוז'ני שיח שיטוט שייט שיכון פולנים שינוי שיר שירה שירותים ציבוריים שירים שיתוק ילדים שכונת תפר שכנות טובה שכנים שכפול שלב אנאלי שלג שלוליות שלולית שלום שלזיה שם שמיעה שנה חדשה שנות ה-80 שניים שעמום שפע שפת דיבור שפתיים שקוי אהבה תהרוס את הגדר עכשיו תואר תודעה תומאס מאן תחנת קריאה תחפושת תיאטרון נו תיוק תיירות תיירים תל אביב תל-אביב תנועה תערוכה תעתוע תפילה תקוה תרבות תרגום תרופות אליל תשוקה antonin kalina assad eddine bigos chatgpt faux real Gilbert George jeanmichel basquiat maya angelou pierogi wojciech witold jaruzelski Zapiecek
הצג עוד