על הקלילות הבלתי נסבלת של החיים, הנסבלים - לפעמים

 

 

כדי להתחיל רשימה, שיר, סיפור, כל מה שאני צריכה היא כותרת או משפט ראשון. אם יש לי אלו, הכל כבר יסתדר וייכתב או לא ייכתב. לפעמים, כשהכותרת טובה מאד, היא משתלטת עליי, עד ששביעות הרצון שלי ממריאה, מנפחת לי את האגו ומוציאה לי את החשק לכתוב את ההמשך. לא אחת כתבתי בזכות הכותרת, אבל הרבה פעמים, דווקא בגללה, יימח שמה,  לא כתבתי  מלה. לכי תסמכי\תשמחי על כותרת.

 

הכותרת שלמעלה, שייכת לשני גאונים ספרותיים, למילן קונדרה, המוקדם ולמשוררת ויסלבה שמבורסקה, הרעננה תמיד. (הצרוף והשינוי הקטן – שלי)

הראשון, סופר ונציג העם הצ'כי והאחרת נשאה בכבוד את שרביטם של הפולנים.

לא מזמן ראיתי סרט דוקומנטרי על ויסלבה שמבורסקה, "החיים נסבלים, לפעמים", בבמויה של קתרינה קולנדה-זלסקה. בהשראת הסרט - הכותרת, ובזכות הכותרת, הרשימה.

 

מה יש בשני המשפטים האלה שכל כך מושך ומשגע אותי.

הם מדגימים את ההומור, יותר נכון את האירוניה, שאנחנו חסרים.

 

 אצל הצ'כים זה מולד. הם שגדלו על ברכיהם של ירוסלאב האשק ("החייל האמיץ שוויק") וממשיכיו, מילן קונדרה, והגדול מכולם בוהומיל הראבאל ("רכבות שמורות היטב" "שרתתי את מלך אנגליה") שותים את האירוניה עם חלב אמם ונחשפים אליה עם המשפטים הראשונים. אחרת, איך יכלו לשרוד, עם קטן כל כך, שנשלט ונכבש שנים על ידי גדולים וטפשים ממנו.

 

הנה פסקה מדגימה מתוך  'שרתתי את מלך אנגליה", הגבור מתלמד במלצרות:

 

"כאשר באתי למלון זלאטה פראהא, תפס אותי הבוס באוזן השמאלית, משך בה ואמר לי: אתה כאן פיקולו, כזה קטן, ובכן זכור! לא ראית דבר, לא שמעת דבר! חזור על מה שאמרתי! אז אמרתי, שלא אראה שום דבר ולא אשמע שום דבר. והבוס משך אותי באוזן הימנית ואמר: אבל עליך גם לזכור, שאתה חייב לראות הכל ולשמוע הכול! חזור על מה שאמרתי!  ואני מופתע למדי, חזרתי אחריו, שאראה הכל ואשמע הכל, וכך התחלתי."

 

הרוסים, לעומת זאת, למרות סופריהם הנפלאים, רציניים, עמוקים, אבל חסרים אירוניה, אולי בגלל הנשמה הרוסית הגדולה, המלנכולית והטרגית כל כך.

  

לפולנים, יש את זה. לא תמיד, רק בתנאי, שהם מוכנים לרדת מהסוס, (כן, זה אותו הסוס ממלחמת העולם השניה) ולהניח את חרב האבירים ואת השריון על הקרקע.

 

לסבבומיר מרוז'ק (מחזאי אבסורד פולני), לויטולד גומברוביץ' (גם הוא סופר אבסורד) יש הומור מטורף ואבסורדי, אבל ויסלבה שמבורסקה נתברכה באירוניה,  אולי בגלל שמעדה ורכבה על הסוס בצעירותה, כשכתבה הספד\הלל לסטלין.

 

בסרט היא מספרת בקריצה, שחייה מתחלקים, לתקופה שלפני טרגדית פרס הנובל ואחריה. עד טרגדית הנובל היא היתה אשה ומשוררת, מאז שזכתה בפרס, היא נאבקה להשאר אשה ולא אישיות.

אגב, בסרט היא מזכירה את הצ'כים כמופת של עם שאפשר להתקנא בו, עם שבחר לנשיא את ואצלב האוול, סופר ואיש רוח.

  

האשה הגדולה הזאת, למרות זעירותה, ובזכות צניעותה וחכמתה, יכולה לשאת את נס האירוניה. נס קטן, כמעט בלתי נראה, לא מתנופף ברוח ולא עושה רוח, אבל כמו עולה מבפנים, ממעמקי הקרקע, עולה מהבהונות לשפתיים, קורץ  בממזריות, מרחיב את שפתותינו לידי חיוך קטן,  וכך, מוכפל -  נחרט בנשמה.

כמו מבטה של השחקנית, ג'ולייטה מסינה, מזיגה נדירה של עצב, תמימות וליצנות, שהונצח בסרטיו של פליני.

 

ולמה אנחנו חסרים אירוניה.

 

כי נגזר עלינו (אולי בטפשותינו)  לחיות על החרב. חרבות צריך לצחצח כל הזמן, צריך לנפח ולהתנפח. כדי להתעסק בנפח, צריך להתמקד בחרב, צריך לציית, להתמקד במטרה, להיות דחליל, טווס, חייל, נושא חרב ודגל, להרוג כשצריך ולפעמים גם כשלא צריך.

 

כדי להגיע לאירוניה, צריך קודם כל לשרוד, אחר כך להסתכל על ההשרדות מבחוץ ולבסוף, צריך לתפוס פרופורציה, להתפשט מהאגו. לא -  אני ואפסי, מי ישווה ומי ידמה לי, אלא, לרדת מסוס החשיבות העצמית, להפגין צניעות, לרדת על הברכיים, להפתח, להתמסר אל העולם, להביט עליו בעיניים פקוחות ובתמהון, בלי דעות קדומות. לפרגן לזולת ולאלוהים. לא לכבוש את העולם, אלא להתמסר לו.

שחרור החשיבות העצמית (בנפיחה, כמובן) ומחיקת האגו,  יורידו טונות ממשקלינו.

בקלילות נמריא.

  

''

  

 

  

''

 

בתמונות: מלמעלה למטה, ואצלאב האוול - סופר, איש רוח, לוחם חופש ונשיא צ'כיה לשעבר,

.ויסלבה שמבורסקה, משוררת, זוכת פרס נובל, אשה ולא אשיות 

 

תגובות

  1. יפה כתבת. אני מוצאת את פעמים רבות מהרהרת על הקלות הבלתי נסבלת ועל הזילות של החיים. לפעמים הכותרת היא כל מה שיזכרו ממה שנכתב, כלומר חשוב לזקק את המילים למסר קליט, שפע המידע לא משאיר לנו ברירה אחרת.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מבינה טוב מאד את הסיפא. את הצורך לזקק, אבל זה לא מאפשר לנו בכלל ביטוי שהוא רב שכבתי, רב משמעי , והאמנות ובמקרה זה המלה בספרות או יצירת הספרות חייבת להיות רב משמעית, רב שכבתית, שמעלה קונוטציות ואסוציות אחרת אין לנו ספרות..

      מחק
    2. חזרתי לקרוא שוב, ושוב אהבתי את מה שכתבת. נהניתי גם מהתגובות. הרבדים העמוקים שאת מכוונת אליהם מגיעים עם השנים. החיפזון של הצעירים הופכים כל מה שאינו אינסטנט ללא טרנדי. ובלי טרנדים אנא אנו באים... מזל שכולנו מתבגרים ויורדים מהרכבת המהירה לשבילי עפר ולקצב אנושי יותר. תודה לך.

      מחק
    3. שמחה על החזרה שלך, רונית. כן, יש ברכה רבה בדרכי העפר, בעצירה, בהתבוננות ובהאטת קצב. יש אנשים שזה בא להם עם השנים, יש שלא חווים זאת לעולם או רק לעיתים רחוקות ולפעמים נולדים עם זה, האחרונים הם בדרך כלל האוט סיידרים.

      מחק
  2. ממש ריגש אותי מה שכתבת כאילו סיכמת את כל השקפת העולם שלי בפוסט הזה

    השבמחק
  3. שיר מקסים של זמרת מוכשרת אלניס מוריסט על אירוניה


    Hey, I, I
    Yeah, ah, ah
    Yeah, I
    An old man turned ninety-eight
    He won the lottery and died the next day
    It's a black fly in your Chardonnay
    It's a death row pardon two minutes too late
    And isn't it ironic, don't you think?
    It's like rain on your wedding day
    It's a free ride when you've already paid
    It's the good advice that you just didn't take
    And who would've thought? It figures
    Mr. Play It Safe was afraid to fly
    He packed his suitcase and kissed his kids goodbye
    He waited his whole damn life to take that flight
    And as the plane crashed down, he thought
    "Well, isn't this nice"
    And isn't it ironic, don't you think?
    It's like rain on your wedding day
    It's a free ride when you've already paid
    It's the good advice that you just didn't take
    And who would've thought? It figures
    Well, life has a funny way
    Of sneaking up on you
    When you think everything's okay
    And everything's going right
    And life has a funny way
    Of helping you out
    When you think everything's gone wrong
    And everything blows up in your face
    A traffic jam when you're already late
    A "no smoking" sign on your cigarette break
    It's like ten thousand spoons when all you need is a knife
    It's meeting the man of my dreams
    And then meeting his beautiful wife
    And isn't it ironic, don't you think?
    A little too ironic, and yeah I really do think
    It's like rain on your wedding day
    It's a free ride when you've already paid
    It's the good advice that you just didn't take
    And who would've thought? It figures
    And yeah, well, life has a funny way
    Of sneaking up on you
    And life has a funny, funny way
    Of helping you out
    Helping you out

    השבמחק
  4. אכן שיר מקסים, מלא אירוניה. תודה שהבאת אותו, סיגל

    השבמחק
  5. דבר אחרון אני הרבה פעמים מוצאת את עצמי מצווה על עצמי לצחוק על חיי כי האופציה הנגדית היא לבכות ,,,,
    מה עדיף ?

    השבמחק
    תשובות
    1. מכירה את זה על בשרי ומשתדלת לצחוק על "הסרט התורכי" שהם חיי

      מחק
  6. יפה, חכם, שנון ומעשיר !!!

    השבמחק
  7. נדלקתי על הכותרת ועוד קודם לכן על כותרת הבלוג ומהשם שקראת לעצמך באבאיאגה. אני מתמגנטת לאומץ לב.
    בעיניי כותרת אירונית או אבסורדית או משחקת עם השפה, היא כמו צבר. כדי להגיע אל הפרי הנפלא צריך להתקרב אל הקוצים, כלומר להיחשף, אבל הפרי הוא העיקר והוא טעים טעים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני שמחה מאד על התגובה הזאת. כמוני כמוך בענין השפה

      מחק
  8. איזה יופי . אוהבת את הניסוחים המדוייקים שלך. אוהבת, כמובן, ג0ם את המספרים הצ'כים, גם את הסרטים הקטנים והמקסימים שלהם. את ויסלבה, ברור, וגם מרוז'ק. משהו באירוניה של שימבורסקה קלע לטעמם של הישראלים, והם אימצו אותה אל ליבם. אולי זו האירוניה, השפה המובנת, התרגום המעולה של רייכרט. כאילו אמרה: עברתי דברים קשים, מלחמות ושלטון של רודנים מטורפים... ועדיין אפשר לצחקק, פה ושם.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה, אולו, אני לא כל כך מתלהבת מהתרגומים של רייכרט, בעיני הם רחוקים מדי מהמקור.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

זכרון רחוק

יומן מלחמה 1

בגן

תוויות

אגו אגם אינליי אדום אדם אסטון אדנות אהבה אהבה.. במה אובמה אודיסיאוס אוזניות אוטו זבל אולגה טוקרצ'וק אונו אוסטרליץ אוסקר ויילד אופטימיות אופרה אוקראינים אור אורי צבי גרינברג אזעקה אחרי אחריות איידס איךלא לחבביהודי אימג אימפרסיוניזם אין מצב אין-סוף אינטימי אינטלקטואל אינסטגרם אל גרקו אלבאטראס אלברטו גקומטי אלוהים אלוויס פרסלי אליל אלמנה טריה אלמנות אם אמא אמונה טפלה אמן אָמֵן אָמָּן אמנות אָמָּנוּת אמנות בזבל אמנות פלסטית אמת אנדריי ברטון אנטוליקפלן אנטון צ'כוב אנטונין קלינה אנטישמיות אננה סבירצ'ינסקה אננה קונופניצקה אסד אסווירה אסור אסיר פוליטי אסלה אסתר ויזבצקי זיו אסתר זיו ויז'בצקי אפלטון אצ"ג אצילות אקדח אקורדיון אקטואליה אקספרסיוניזם ארון אריסטו אשה אשר יצר אתה אתיקה באך בג"ץ בדידות בדידות רועשת מדי בדלי סיגריות בובה בודהיזם בוהומיל הראבאל בוהמה בולסוואבפרוס בורמה בושה בחירה בטוי בטחון אישי בייאנסה ביל קלינטון בינה מלאכותית ביקורת בירה בית אצ"ג בית נגוע בית ספר בית ראשון ביתרונות בארי בליעה בלש במבוק בן בני אדם בני תמותה בנימין נתניהו בסקיה בר בראשית ברברים ברט ברטולד ברכט בריאה בריאות בריחה בריטניה בריתהמועצות ברלין ברמה בשר בת בתי מנזר בודהיסטים בתי סוהר ג'וב גאורגיה גבולות גבר גהאטור גודל גוף גזר גיוון גיסה גיסים גלגול גליציה גן החרוב גן סאקר גנרל וויצך ירוזלסקי גנרל ירוזלסקי גסטון באשלאר גסטון בשלאר געגועים גרוד גרוטאות גרפיטי גשם ד"ר יונה סאלק דאדא דבור דבר דִברות דברים דה-קלדה דווקא דוניצטי דיוקן דיוקן עצמי עם מודל דייט דימיטרי שוסטקוביץ דיסקים דלת ברזל אחת דמוי דמיאן הירסט דמיון דניאל פנק דסק חדשות דעה דף לבן דר טולפ דרום אדום האלה נוט הארץ הגדרה הדפס הודו הוליווד הומור הומלס הורדה הורים מתאבלים החלטה החלפת ספרים החפצה היא הימלייה הכל הכלב שירד בסופוט המושיע המין האנושי המתנה הנסיך הקטן הנצחה הנרי קיסינג'ר הספרייה המרכזית לעיוורים הסתגלות העלאה הערצה העתק הפרטה הפרשות הקדשה הקסמות הקפאה הר הרצל הרב אליעזר ברלנד הרגל הרי ירושלים הריגה הריון השתנה השתנות השתקפויות התבוננות התגרות התחזות התנדבות התפעמות התפקחות התרפקות ו.ג. זבאלד ואן גוך ואנדליזם ואצלאב האוול וארשה וו. ג. זבאלד וו.ג.זבאלד ווארשה וולדורף אסטוריה ויסלבה שמבורסקה ויסלווה שמבורסקה ויק מוניז ויקיפדיה ויתור ושט זאן מישל בסקייה זאנר זבאלד זהות זוגיות זוזה לואיס קובאס זיוף זיקית זכרון זמן זקנה זרימה חאטטשיפסוט חבית-ה חביתה חבר ראשון חברה חברות חברת-שפע חדש חדשות חולון חולי חולי מדומה חום חומוס חומות חוסמסה חופש חופשה חיזור חיים חיסונים חירות חך חלום חלימה בהקיץ חלפן חלקת קבר חמלה חסכנות חסר בית חפוש חפץ חפצים חקוי חקלאות ישראלית חשיפה חתונה טבולה ראסה טבח טביליסי טבעות שבתאי טוב לב טולסטוי טוני קרטיס טוקיו טיולים ותיירות טיילת טיילת גולדמן טיילת שרוב טיילת שרובר טנגו ארגנטינאי טנגו פולני טריקים טרנספורט יאן בג'כווה יאן פטוצ'קה יארוסלב יד ימין יד שמאל ידידי הג'הלין ידיעה יהדות יהודי יהודים יהודים ערבים יוגה יודאיקה יוהרה יוזף בויס יוליאן טובים יום הולדת יום הזכרון יום השפה העברית יום כפור יום-יום יומן יומן של גוף יופי יופיה אינו ידוע יחס יחס לאחר יחסים יישום ילד ילדות ילדים ינגון יסלבה שמבורסקה יעל דן יעל ישראל יעקב אגם יפן יפנים יציאת מצרים יצירה יראון ירוסלב ירושלים יריות יש מצב ישן כאב כאב גב כאבים כאוס כבוד כביסה כבשים כוכבים כולסטרול כורים כיווץ כיכר אגרנט כיכר הארמון כליון עצמי כנסיה כעס כפור כפר עזה כשוף כתב עת כתובת על הקיר כתף הינום לאה גולדברג לאן לגה לגו לגניצה לדבר לודוויג פויירבאך לוטוס לוסיאן פרויד לידה ליטוגרפיה ליידי מקבת ממצנסק לילה ליצנים לישון לך לך לכאורה לכלוך למודים לשון מאהב מאטיס מאיה אנגלו מאיר פיצחדזה מארק לנדיס מארקש מבט מגבת מגילת אסתר מגע מדבר סהרה מדיטציה מדינת שאן מהגר מהעכשיו מודעה מוות מוזיאן מוזיקת מעליות מונית מוסר מועקה מוצרט מורכבות מות מזבלה מזרח מחאה מחאת בלפור מחבוא מחשב מחתרת קומוניסטית מטמורפוזה מיאנמר מיכה אולמן מיכל מילן קונדרה מים מירי רגב מיתוס מכירות מכנסיים מלאך מלה מלון מלון פאלאס מלות יחס מלחמה מלחמת העולם ה-2 מלחמת ויטנאם מלחמת ששת הימים מלים מלך מלכת השלג ממוואר ממשלה מֶנג' אָ טְרווָא מנות מנזר האחיות סנט קלייר מניפולציה מנת יתר מסגרת מסיבות סלונים מסכה מסכת מגילה מסעדה מסתורין מעט המחזיק את המרובה מעלה החמישה מעמד האשה מעמד הר סיני מעצר מערב מערות קבורה מערת פידאיה מפיצי מחלות מפעל מצב מצווה מציאות מצפון מצרים מקור מקנמרה מקס ארנסט מראה מרוקו מרחב מרסל דושאן מרסל פרוסט משה משורר משחק משכן משמעות משפחה מתבונן מתי שמואלוף נאיביות נגיעה נגר נדבה נהג נהר הסאן נוהלים נותן שירות נזקי רעש נטיפים נייפידאו נילוס ניקו פירוסמאני נכד נכדים נס נסיון נסיך נסיכה נסיעה נעורים נעילה נעמ"ת נפח נפילה נקרופוליס נשואין נשק נשרים נתן זך סבבומיר מרוז'ק סבתא סו צי סוד סולחה סולידריות סוס סוף סוף הדרך סוף סוף רומן סופוט סוצי סוריה סטופות סטיגמות סטלין סימני שאלה סיפור סיפור קצר סיפורי אנדרסן סירובניקים סכין סליחה סלילים סלנג סמל סנט גאורגי סנטרל פארק ספור ספר ספר המתים הטיבטי ספרות ספרות ילדים פולנית ספרי ספרים סרט סרן אליה יאנובסקי סתו עבר עברית עברית מדוברת עדיין עדר עוגה עוגות עוגת גזר עולים חדשים עוני עופות עורך דין עז עיוות עילתסבירות עיר עתיקה עיריית ירושלים עכבר עלילה עמדה עמנואל לוינס עמק המלכים ענווה ערבים עתונות פבלו פיקסו פגיעות פוליו פוליטיקה ומצפון פולין פולנים פולנית פוסט-ציונות פועל פוקושימה פור פורים פחד פחד מוות פייסבוק פיסול פיקוד מרכז פלאטו שרון פלטונוב פליאה פלסטינים פנים פסטיבל ספר פסימיות פקידים פרדריק. ס. פרלס פרוייקט שכנות טובה פרופורציה פרופורציות פרטי פרידה פריס פרננדו בוטרו אנגולו פרנסה פרנסיס בייקון פרנץ קפקא פרסום פרעונים פרשת מצורע פרשת ראה צ'כיה צ'כים צאר צבי שור צבעוניות צבעים צורות צורפות צחנה ציונות ציור צייר צילום צכוב צלב צלום צמצום צעיפים צפיפות צפרדע צפרים צרכן קאפקא קבורת שמים קבצן קבר קדוש קדושה קהלת קו-תפר קוביזם קולוניאליזם קומוניסטים קורונה קטיעה קיטש קינדרבלוק 66 קיץ קמצנות קנאה קנדינסקי קסם קצב קרונות קריסת קומוניזם קרע ראיה ראש הממשלה רבא רבה רבי זירא רגל רובר אונטם רוסים רועת צאן רופא רחוב בן סירא ריק רמאדן רמברנט רמון רנה דקארט רסקו א' רעש רפואה רצח רצח אם רצח אשה רצח אשה ערביה רשום רשתות שיווק שאון מותו של שימק שבירות שגרה שואה שוחד שוק איכרים שורש שותפות שחורלבן שטיקים שי סיני וילוז'ני שיח שיטוט שייט שיכון פולנים שינוי שיר שירה שירותים ציבוריים שירים שיתוק ילדים שכונת תפר שכנות טובה שכנים שכפול שלב אנאלי שלג שלוליות שלולית שלום שלזיה שם שמיעה שנה חדשה שנות ה-80 שניים שעמום שפע שפת דיבור שפתיים שקוי אהבה תהרוס את הגדר עכשיו תואר תודעה תומאס מאן תחנת קריאה תחפושת תיאטרון נו תיוק תיירות תיירים תל אביב תל-אביב תנועה תערוכה תעתוע תפילה תקוה תרבות תרגום תרופות אליל תשוקה antonin kalina assad eddine bigos chatgpt faux real Gilbert George jeanmichel basquiat maya angelou pierogi wojciech witold jaruzelski Zapiecek
הצג עוד